Посадова інструкція асистента вчителя
асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням
1. Загальні положення
1.1. Асистент вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням (далі — асистент вчителя) призначається на посаду та звільняється з неї наказом начальника управління освіти і науки за поданням директора загальноосвітнього навчального закладу.
1.2. Посаду асистента вчителя може обіймати особа з високими моральними якостями; яка має повну вищу педагогічну освіту та пройшла курсову перепідготовку щодо роботи в умовах інклюзії; фізичний та психічний стан здоров’я, що дають змогу виконувати професійні обов’язки в загальноосвітньому навчальному закладі.
1.3. Основними напрямами діяльності асистента вчителя є адаптація змісту та методів навчання до можливостей і потреб дітей з особливими освітніми потребами; застосування під час уроків системи корекційних заходів, спрямованих на опанування дітьми з особливими освітніми потребами навчального матеріалу; захист кожної дитини з особливими освітніми потребами від будь-яких форм фізичного або психологічного насильства.
1.4. Асистент вчителя підпорядковується безпосередньо заступнику директора з навчально-виховної роботи.
1.5. У своїй діяльності асистент вчителя керується Конституцією України; указами Президента України; законами України; рішеннями Кабінету Міністрів України; наказами та іншими нормативно-правовими актами центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та підпорядкованих їм органів управління освітою з питань, що стосуються загальної середньої освіти; правилами і нормами з охорони праці, пожежної безпеки; статутом і правилами внутрішнього розпорядку навчального закладу; наказами та розпорядженнями директора навчального закладу; цією посадовою інструкцією.
2. Завдання та обов’язки
2.1. Разом із вчителем класу здійснює соціально-педагогічний супровід дітей і особливими освітніми потребами, зокрема:
• проводить навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, використовуючи різноманітні форми роботи та запроваджуючи ефективні форми їх проведення;
• допомагає дітям з особливими освітніми потребами виконувати навчальні завдання;
• залучає дітей з особливими освітніми потребами до різних видів навчальної діяльності на уроці;
• у складі групи фахівців бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами;
• адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.
2.2. Допомагає в організації навчально-виховного процесу в класі з інклюзивним навчанням.
2.3. Надає допомогу дітям з особливими освітніми потребами в облаштуванні робочих місць.
2.4. Спостерігав за дитиною з особливими освітніми потребами з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб.
2.5. Сприяє формуванню у дітей з особливими освітніми потребами саморегуляції та самоконтролю.
2.6. Співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та беруть участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами.
2.7. Забезпечує разом з іншими працівниками навчального закладу здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці.
2.8. Веде відповідну документацію.
2.9. Разом із вчителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб дітей з особливими освітніми потребами.
2.10. Дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію дітей з особливими освітніми потребами.
2.11. Сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану.
2.12. Стимулює розвиток соціальної активності дітей з особливими освітніми потребами, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, шляхом залучення цих дітей до участі у науковій, технічній діяльності, художній творчості.
2.13. Створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому для дітей.
2.14. Разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами, вивчає особливості діяльності та розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює їхні навчальні досягнення, виконання ними індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
2.15. Бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини з особливими освітніми потребами.
2.16. Постійно спілкується з батьками дітей з особливими освітніми потребами, надає їм необхідну консультативну допомогу.
2.17. Інформує вчителя класу та батьків про досягнення дітей з особливими освітніми потребами.
3. Права
Має право:
3.1. Самостійно обирати форми, методи, способи навчальної роботи, нешкідливі для здоров’я учнів.
3.2. Брати участь у роботі методичних об’єднань, нарад, зборів загальноосвітнього навчального закладу та зборів інших органів самоврядування, в заходах, пов’язаних з організацією навчально-виховної роботи.
3.3. Обирати форми підвищення своєї кваліфікації; навчатися у вищих навчальних закладах і закладах системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
3.4. Вносити керівництву загальноосвітнього навчального закладу і органам управління освітою пропозиції щодо поліпшення навчально-виховної роботи.
3.5. Бути членом професійних спілок та інших об’єднань громадян, діяльність яких не заборонена законодавством.
3.6. Порушувати питання захисту прав, професійної та людської честі і гідності.
4. Відповідальність
Несе відповідальність за:
4.1. Життя і здоров’я дітей з особливими освітніми потребами та інших дітей класу, дотримання їхніх прав і свобод, визначених законодавством України.
4.2. Неналежне виконання або невиконання обов’язків, визначених цією посадовою інструкцією.
4.3. Порушення трудової дисципліни.
4.4. Вчинення проступків, несумісних з роботою на посаді педагогічного працівника.
4.5. Заподіяння матеріальної шкоди навчальному закладу.
5. Повинен знати
5.1. Основи законодавства України про освіту, соціальний захист.
5.2. Міжнародні документи про права дітей.
5.3. Державні стандарти освіти.
5.4. Нормативні документи з питань навчання та виховання.
5.5. Сучасні досягнення науки і практики у галузі педагогіки.
5.6. Психолого-педагогічні дисципліни.
5.7. Особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами різного віку.
5.8. Методи, форми та прийоми роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
5.9. Рівні адаптації навчального та фізичного навантаження.
5.10. Основи роботи з громадськістю та сім’єю; етичні норми і правила організації навчання та виховання дітей; вимоги до оформлення документації.
6. Кваліфікаційні вимоги
6.1. Повна вища педагогічна освіта, курсова перепідготовка щодо роботи в умовах інклюзій; володіння знаннями, уміннями і навичками, необхідними для виконання функцій на посаді, яку обіймає; високий рівень професіоналізму, ініціативність, творчість; досконале володіння ефективними формами, методами роботи з дітьми з особливими освітніми потребами; загальна культура, високі моральні якості. Повинен мати розвинені комунікативні та організаційні здібності, навички розв’язання конфліктних ситуацій.
7. Взаємовідносини (зв’язки) за посадою
Для виконання своїх обов’язків взаємодіє з:
7.1. Директором та заступниками директора навчального закладу.
7.2. Педагогічними працівниками навчального закладу.
7.3. Практичним психологом навчального закладу та працівниками психологічної служби району
7.4. Медичними працівниками навчального закладу та територіального закладу охорони здоров’я
7.5. Психолого-медико-педагогічною консультацією.
7.6. Педагогічною радою та радою навчального закладу.
7.7. Батьківським комітетом навчального закладу.
7.8. Батьками дітей з особливими освітніми потребами.
7.9. Громадськими організаціями, позашкільними та культурно-освітніми закладами.
7.10. Органами опіки та піклування.
7.11. Службами у справах дітей.
7.12. Правоохоронними органами.
Спільні маршрути діяльності
вчителя та асистента вчителя
Напрям діяльності
|
Обов’язки вчителя
|
Спільні дії
|
Обов’язки асистентів вчителів
|
Діагностування
|
-визначити навчальні потреби
|
-обговорювати здібності учнів, їх сильні і слабкі сторони;
-відвідувати засідання зі складання ІПР
|
-спостерігати за поведінкою учня й надавати інформацію
вчителям, фахівцям команди індивідуального супроводу дитини
|
Пропозиції
|
-пропонувати рішення, вибрати з наявних альтернатив;
-підготувати індивідуальну програму розвитку (ІПР);
-вести портфоліо учня, додатки та доповнення до ІПР
|
-обговорити очікувані результати учнів;
-обговорити навчальні, поведінкові, емоційні цілі
|
-в рамках своєї професійної кваліфікації та посадових
обов’язків пропонувати вчителям виконання можливих дій; безпосередньо
здійснювати посадові обов’язки
|
Планування
|
-планувати дії на уроці і підбирати матеріали;
-запроваджувати способи адаптації і модифікації, форми і
методи навчально-виховної роботи, які би відповідали змісту ІПР;
-встановлювати пріоритети
|
-готувати матеріали до навчально-виховної роботи;
-інформувати один одного та фахівців команди
індивідуального супроводу дитини з особливими освітніми потребами про наявні
ресурси, знаходити шляхи якісного використання наявних ресурсів
|
-допомагати в підготовці матеріалів та проведенні іншої
допоміжної роботи
|
Дисципліна
|
-запровадження чітко зрозумілої системи управління в
класі, правил поведінки в класі й очікувань від учнів
|
-регулярні зустрічі (у т.ч. із членами
команди фахівців індивідуального супроводу дитини та педагогами, які працюють
з учнями з особливими освітніми потребами)
|
-співпраця в рамках встановлених дій, із врахуванням
змісту ІПР
|
Навчання
|
-складання та реалізація планів навчально-виховної роботи;
-допомога учням під час навчально-виховної роботи;
-використання курикулуму відповідно до потреб дітей з
особливими освітніми потребами;
-надання матеріалів асистентам вчителя
|
-обговорення та визначення очікуваних результатів;
-обговорення окремих стратегій, дій та результатів;
-обговорення можливостей створення універсального
середовища для дітей з особливими освітніми потребами
|
-детальне роз’яснення елементів уроків за потребами дітей;
-проведення вправ на закріплення навчального матеріалу;
-впровадження спеціальних технік, які пропонує вчитель;
-ведення записів та інформування вчителя щодо них
|
Оцінювання
|
-оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими
освітніми потребами згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів
та обсягом матеріалу, визначених навчальною програмою;
-забезпечення виконання учнями індивідульного навчального
плану (ІНП)
|
-обговорення поведінки дітей з особливими освітніми
потребами під час навчально-виховної роботи
|
-збір інформації для портфоліо для визначення досягнень
учнів з особливими освітніми потребами
|
Звітування
|
-інформування батьків про хід та особливості навчання
дітей з особливими освітніми потребами
|
-обговорення інформації, отриманої від учнів;
-дотримання конфіденційності
|
-повідомлення вчителів про сильні сторони, досягнення та
потреби учнів;
-повідомлення вчителів про особливості поведінки учнів,
результати навчання (будь-які)
|
Інформування
|
-обізнаність щодо заходів з підвищення професійності
майстерності, зокрема щодо впровадження інклюзивної моделі освіти у закладах
освіти
|
-дотримання спільних педагогічних маршрутів, у т.ч.,
визначених завданнями ІПР
|
-обізнаність щодо заходів з підвищення професійності
майстерності, зокрема, щодо впровадження інклюзивної моделі освіти у закладах
освіти
|
Модифікація навчальних програм
|
-аналіз змісту педагогічної діяльності щодо реалізації
курикулуму (програм, форм, методів навчально-виховної роботи)
|
аналіз змісту педагогічної діяльності щодо реалізації
курикулуму (програм, форм, методів навчально-виховної роботи)
|
-спостереження та інформування вчителів про те, наскільки
обрані програми, форми, методи освітньої діяльності гальмують чи позитивно
впливають на досягнення учнів з особливими освітніми потребами
|
Немає коментарів:
Дописати коментар